Is uw managementvennootschap al fiscaal geoptimaliseerd?
Als uw trouwe mandataris hecht HLB veel belang aan uw financieel welzijn binnen het ondernemerschap. Om dit te realiseren houden we dagelijks de actuele trends en gangbare praktijken nauwlettend in het oog.
We hebben gemerkt dat veel managementvennootschappen in aanmerking komen voor een fiscale optimalisatie o.a. wat betreft de kosten eigen aan de werkgever.
Kosten eigen aan de werkgever, vaak ook onder de vorm van een onkostenvergoeding, zijn kosten die werknemers of bedrijfsleiders maken in het kader van hun arbeidsovereenkomst of bedrijfsleidersovereenkomst. De werkgever of de vennootschap moet deze kosten dan vergoeden. Een onkostenvergoeding kan betaald worden op basis van de effectieve kosten (met bewijsstukken) of als forfait. De terugbetalingen van onkosten zijn niet belastbaar in de personenbelasting. Tevens zijn ze wel aftrekbaar als beroepskost en is er geen RSZ-bijdrage op verschuldigd. Er geldt wel een meldingsplicht, namelijk middels inschrijving op de fiscale fiche 281.10 of fiche 281.20.
Indien gewenst kunnen we een snelle, maar verdiepende analyse maken van de optimalisatiemogelijkheden. Bovendien behoort een rulingaanvraag bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB) ook tot de mogelijkheden (deze geeft bij een positieve ruling de aanvrager minimaal 5 jaar zekerheid bij een fiscale controle).
Neem bij interesse zeker contact op met uw vertrouwde HLB-contactpersoon.
Heeft u nog vragen over dit onderwerp?
Contacteer nu de expert van HLB:
jim.geudens@hlb.be
Gecertificeerd fiscaal accountant
+32 3 449 97 57