Minimumbelasting multinationals - Pillar 2
De set regels van Pillar 2 ontstond in de schoot van de OESO en hebben als doel om grote multinationale ondernemingen (MNO's) een minimum aan belasting te laten betalen over de inkomsten behaald in elk rechtsgebied waar ze actief zijn. De OESO Pillar 2 regels zijn modelregels, dit houdt in dat landen de regels nog dienen om te zetten en implementeren in nationale wetgeving.
Inwerkingtreding
Zoals in de aanhef vermeld, dienen de regels omgezet te worden in nationale wetgeving door de bij de OESO aangesloten landen. Net zoals in het verleden reeds gebeurde voor andere BEPS-regels (Base Erosion and Profit Shifting) werd dit voor EU-landen gecoördineerd door de Europese Unie: de Pillar 2 EU-richtlijn1 legt lidstaten een deadline tot omzetting op van 31 december 2023. De toepassing van Pillar 2 neemt aanvang voor de verslagjaren vanaf 31 december 2023.
Bijgevolg zal er binnen de EU een bepaalde uniformiteit zijn zowel qua regelset (modelregels kunnen nl. aangepast worden door landen vooraleer ze geïmplementeerd worden) en wat betreft inwerkingtreding.
Omzet van 750 miljoen EUR
De Pillar 2 regels onder de EU-richtlijn zijn behoudens enkele uitzonderingen van toepassing op MNO-groepen (en omvangrijke binnenlandse groepen) met een geconsolideerde omzet van 750 miljoen EUR of hoger in twee van de laatste vier verslagjaren.
Minimum belastingdruk van 15%
De regels leggen een minimale belastingdruk op van 15%. Om te berekenen of de minimale belastingdruk 15% bedraagt, dient eerst het kwalificerende inkomen van een MNO-groep binnen een bepaalde jurisdictie berekend te worden. Deze berekening zal vrij technisch zijn o.a. door invloed van boekhoudstandaarden en enkele bewerkingen die de cijferset dient te ondergaan. Vervolgens kan men berekenen of er, binnen de jurisdictie, effectief minimaal 15% aan belastingen betaald werd én dus of er aanvullend belasting geheven kan worden.
België heeft er voor geopteerd om, indien een entiteit niet minimaal 15% belastingen betaalt, een bijheffing toe te passen. Landen kunnen er echter ook voor opteren dit niet te doen wat er echter toe leidt dat andere lidstaten, alwaar de moederentiteit gelegen is, de bijheffing kunnen toepassen. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat lidstaten ervoor zouden kiezen de bijheffing niet zelf te gaan heffen.
Dus steeds 15%?
Dat zou te eenvoudig zijn. De bijheffing kan namelijk ‘verminderd’ worden indien een entiteit veel substantie in een bepaald land heeft.
Aparte wetgeving
België heeft er voor geopteerd de omzetting van de Pillar 2 EU-richtlijn niet in te schrijven in het Wetboek Inkomstenbelasting (WIB) maar als aparte wetgeving. Eventuele interpretatievragen zullen aan een specifieke dienst binnen de belastingadministratie gesteld kunnen worden.
Quid Pillar 1
Ter volledigheid geven we nog mee dat er ook een Pillar 1 in de steigers staat. Deze set regels wordt eveneens uitgewerkt binnen de OESO en behelst de winstverdeling van grote multinationals (omzet >20miljard EUR).
Binnen Pillar 1 wordt nl. bepaald waar de omzet toegewezen moet worden in functie van de consumptie. Denk aan de Facebooken en Googles van deze wereld.
Samenvattend
Met deze bijdrage hebben we u een korte en samenvattende inkijk willen geven in de Pillar 2 regels. Uit alles blijkt de complexiteit van deze regels.
1 EU-Richtlijn 2022/2523