Actua

Vrijstellingsattest vennootschapsbijdrage voor buitenlandse vennootschappen

Geschreven door Katrien Van Goethem | 19 november 2025

Buitenlandse vennootschappen die een activiteit in België opstarten of bij aanvang van een tewerkstelling in België, moeten in principe een jaarlijkse vennootschapsbijdrage betalen.

Voor de bijdrageplicht is vereist dat volgende criteria vervuld zijn:

  • een vennootschap zijn;
  • onderworpen zijn aan de belasting niet-inwoners of vennootschapsbelasting (ook in geval de vennootschap in België geen belasting betaalt en enkel indiening van de aangifte op nihil basis vereist is)

Voor 2025 bedraagt de vennootschapsbijdrage :

  • 399,73 euro (balanstotaal 2023 <605,72 euro)
  • 998,47 euro (balanstotaal 2023 > 858.605,72 euro)

Een startende vennootschap kan gedurende de eerste 3 jaar vanaf het jaar van oprichting in het land van oorsprong een tijdelijke vrijstelling aanvragen ingeval een aantal voorwaarden vervuld zijn.

Er is eveneens voorzien in een vrijstelling vennootschapsbijdrage voor niet-actieve vennootschappen. Als de vennootschap gedurende een volledig kalenderjaar geen activiteit in België heeft uitgeoefend kan o.b.v. een fiscaal attest afgeleverd door de FOD Financiën een vrijstelling vennootschapsbijdrage gevraagd worden aan het socialeverzekeringsfonds.

Het ‘attest van non-activiteit (vrijstelling van de bijdrage ten laste van vennootschappen – RSVZ)’ kan sinds kort via Myminfin worden aangevraagd via de toepassing ‘Mijn interacties’:

www.myminfin.be

Het attest kan pas afgeleverd worden na afloop van het betrokken jaar.

We kunnen de aanvraag als mandataris voor jouw vennootschap verrichten ingeval we beschikken over een actief mandaat Biztax.

Afwezigheid van commerciële en burgerlijke activiteiten is vereist. Zo zal geen fiscaal attest van non-activiteit verstrekt worden als de vennootschap voor het betrokken jaar nog beschikt over:

  • onroerende goederen, ongeacht of die verhuurd zijn of niet,
  • financiële vaste activa of geldbeleggingen,
  • exploitatiekosten zoals telefoon-, verplaatsings-, reis-, salaris-, huurkosten…

Voor de aanvraagprocedure kan u contact opnemen met jouw vertrouwde HLB-adviseur.

Benieuwd naar meer artikels? Lees meer artikels via www.hlb.be