Actua

Omzetting CSRD-richtlijn naar Belgische wetgeving

Geschreven door Bart Vorsselmans | 15 januari 2025

Met veel vijven en zessen: België zet stap naar meer transparantie rond duurzaamheid door omzetting van de CSRD-richtlijn naar Belgische wetgeving

Op 28 november 2024 heeft de Kamer van Volksvertegenwoordigers het wetsontwerp goedgekeurd met betrekking tot de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen van vennootschappen, evenals de assurance van deze informatie. Deze wet implementeert de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en vervangt de vorige Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Hoewel de omzetting naar het Belgisch recht vertraging opliep, betekent deze goedkeuring een belangrijke verandering voor ondernemingen, investeerders en bedrijfsrevisoren.

Dankzij de implementatie van deze wet krijgen bedrijven in België nu meer helderheid en kunnen zij op een transparante en correcte manier duurzaamheidsinformatie publiceren. Dit geldt met name voor de eerste groep ondernemingen (vnl. Beursondernemingen) die aan de verplichtingen moeten voldoen in 2025 over boekjaar 2024. Voor de kleinere ondernemingen die aan de criteria voldoen zal deze wetgeving voor de eerste maal van toepassing zijn op boekjaren 2025 en dient er gerapporteerd te worden hierover in 2026. Voor deze criteria verwijzen we dan ook graag naar onze voorgaande artikels over dit onderwerp.

Ook voor KMO’s die niet wettelijk onder de criteria vallen, maar die vaak specifieke uitdagingen ondervinden als schakel in de waardeketen van rapporteringsplichtige bedrijven, biedt de richtlijn meer duidelijkheid. De parlementsleden benadrukten echter het belang van het beperken van administratieve lasten voor KMO’s. Daarom voorziet de nieuwe wetgeving in de volgende maatregelen:

  • Beperkte informatievereisten: Alleen de informatie die volgens de Europese standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving voor kmo’s (VSME) vereist is, moet worden verstrekt. Deze informatie kan namelijk redelijkerwijs worden verlangd van bedrijven en entiteiten die als leveranciers of klanten deel uitmaken van de waardeketen van de bedrijven die onder de CSRD-verplichting vallen.

  • Geen verplichte assurance: KMO’s die niet onder de criteria vallen hoeven hun duurzaamheidsinformatie niet verplicht te laten verifiëren door een externe partij, tenzij zij dit vrijwillig wensen.

Deze maatregelen moeten een balans bieden tussen transparantie en haalbaarheid, zodat zowel grote als kleine bedrijven een actieve rol kunnen spelen in de transitie naar een duurzame toekomst.

De aanneming van dit wetsontwerp maakt het bovendien mogelijk om de inhoud van de assurance-opdracht verder toe te lichten. In eerste instantie zal deze taak uitsluitend aan bedrijfsrevisoren worden voorbehouden.

Deze wetgeving markeert een belangrijke stap richting meer transparantie en verantwoording op het gebied van duurzaamheid. Ze biedt bedrijven de kans hun duurzaamheidsstrategie verder te professionaliseren en tegelijkertijd in te spelen op de toenemende verwachtingen van stakeholders.

 

Heeft u meer vragen over dit artikel of onderwerp? Aarzel niet om contact op te nemen met uw vertrouwd HLB-adviseur voor verdere vragen.