Europees Parlement duwt pauzeknop in: CSRD-regelgeving uitgesteld met twee jaar voor tweede wave
Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Het Europees Parlement heeft onlangs een belangrijke beslissing genomen met betrekking tot de richtlijn inzake duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (CSRD) in het kader van het Omnibus voorstel van de Europese Commissie. De regels rond CSRD, die oorspronkelijk vanaf boekjaar 2025 zouden gelden voor de tweede wave aan vennootschappen (niet-beursgenoteerde ondernemingen), zijn met twee jaar uitgesteld. Deze beslissing heeft ingrijpende gevolgen voor bedrijven die zich voorbereiden om aan deze nieuwe rapportageverplichtingen te voldoen.
Wat houdt de CSRD in?
De CSRD is een richtlijn die is ontworpen om de transparantie en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsrapportages door bedrijven binnen de Europese Unie te verbeteren. Bedrijven worden verplicht om informatie te verstrekken over hun impact op milieu, maatschappij en bestuur. Dit omvat gegevens over klimaatverandering, mensenrechten, arbeidsomstandigheden en anticompetitief gedrag. De richtlijn is een uitbreiding van de bestaande niet-financiële rapportagerichtlijn (NFRD) en vereist gedetailleerdere en gestandaardiseerde rapportages.
Waarom het uitstel?
Het uitstel is ingegeven door verschillende factoren. Ten eerste is er bezorgdheid geuit over de haalbaarheid van het voldoen aan de nieuwe eisen binnen het gestelde tijdsbestek voor de vennootschappen die onder de tweede wave vallen. Veel bedrijven, met name de kleinere - en middelgrote ondernemingen die deel uitmaken van de tweede wave, worstelen met de implementatie van de benodigde processen en systemen om te voldoen aan de CSRD. Daarnaast zijn er zorgen over de beschikbare middelen en expertise om betrouwbare en nauwkeurige rapportages te leveren. Tot slot, wenst de Europese Unie haar concurrentiekracht op het wereldtoneel te verbeteren, maar dient ze hiervoor haar administratieve lasten voor bedrijven, waaronder CSRD, te verminderen.
Het Europees Parlement heeft besloten om de regels uit te stellen voor bovenvermelde bedrijven om hen meer tijd te geven om zich voor te bereiden en om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de rapportages niet in het gedrang komt. Daarnaast gunt ze zichzelf hiermee de tijd om deze regels grondig te onderwerpen aan discussie en vereenvoudiging welke zullen leiden tot inhoudelijke wijzigingen van CSRD en CSDDD.
Gevolgen voor de tweede wave vennootschappen
Naast het induwen van de pauzeknop voor bovenvermelde bedrijven met twee jaar (dus rapportering in 2028 over 2027), zal de Europese Unie ook de omvang van de rapportering herbekijken en inperken. Daarnaast zal ze ook de drempels evalueren en verhogen waardoor het aantal vennootschappen die onder deze regelgevingen zullen vallen, zal verminderen. Waar deze drempels zullen stranden is op heden zeer onzeker en naar alle verwachting zal deze in dialoog met alle voornaamste actoren ergens stranden tussen deze opgenomen in de huidige wetgeving en deze opgenomen in het Omnibus voorstel van de Europese Commissie.
Volgende tabel geeft de vooropgestelde drempels voor de tweede wave vennootschappen weer onder de CSRD-wetgeving en CSRD-Omnibus voorstel:
Drempel | CSRD-wetgeving* | CSRD-Omnibus voorstel** |
Personeel | 250 VTE | 1.000 VTE |
Omzet | 50 Mio EUR | 50 Mio EUR |
Balanstotaal | 50 Mio EUR | 50 Mio EUR |
*twee van de drie criteria voldaan de laatste twee boekjaren om het daaropvolgende boekjaar aan de verplichting te moeten voldoen.
**de eerste criteria betreft personeel. Wanneer hieraan niet wordt voldaan, is de CSRD-wetgeving niet van toepassing. Vervolgens dient ofwel omzet ofwel balanstotaal voldaan te zijn. Dit ook de laatste twee boekjaren om het daaropvolgende boekjaar aan de wetgeving te moeten voldoen.
Door de omzetting van de CSRD-richtlijn in Belgische wetgeving eind 2024 is deze wet van kracht op alle Belgische vennootschappen. Door de recente stemming rond het uitstel op Europees niveau is er op heden dus veel rechtsonzekerheid voor de Belgische ondernemer. Echter, krijgen de lidstaten de tijd tot 31 december 2025 om alvast het uitstel ook in nationale wetgeving om te zetten. Ook in België lijkt de wil groot om dit tijdig om te zetten zodat ook de Belgische bedrijven kunnen genieten van dit uitstel tot rapportering. Voor bedrijven die voldoen aan de huidige criteria en een rapportering zouden moeten maken over 2025 in 2026, en bijgevolg een bedrijfsrevisor moeten aanstellen ter controle hiervan, is het aangewezen om de benoeming van deze laatste uit te stellen totdat er meer zekerheid is rond de omzetting van het uitstel tot rapportering in Belgische wetgeving. Er kan, desgevallend, op een later tijdstip een bijzondere algemene vergadering worden samen geroepen ter benoeming van dergelijke bedrijfsrevisor ter controle van duurzaamheidsrapportering wanneer er geen uitstel wordt opgenomen in de Belgische wetgeving.
Door de eerder vermelde onzekerheden betreffende inhoud, termijnen en drempels van de CSRD-rapportageverplichtingen is het wenselijk om de komende maanden de nodige terughoudendheid aan te houden en de beslissingen op zowel Europees als Belgisch niveau af te wachten. Het is evident dat bij belangrijke wijzigingen wij niet zullen nalaten dit via onze gekende kanalen te communiceren.
Bijkomende vragen over deze topic? Aarzel niet om je vertrouwde HLB-adviseur te contacteren. Ontdek meer artikels via www.hlb.be.
Heeft u nog vragen over dit onderwerp?
Contacteer nu de expert van HLB:
bart.vorsselmans@hlb.be
Bedrijfsrevisor
+32 (3) 239 88 42